이예나

이예나 교수

전공영어교육, 영어평가, 멀티미디어 영어교육
연락처 031-850-9401 erena01@cha.ac.kr

학력

  • 고려대학교 영어교육학 박사

경력

  • 전) 숭실대학교 국제어학원 강의 전담 교수
  • 전) 삼육대학교 외래 교수
  • 전) 경민대학교 외래 교수
  • 전) 부산대학교 언어교육원 영어 전담 교수
  • 전) EBS 공무원 영어 문법 전담 교수
  • 현) 영어 평가 학회 편집 이사
  • 현) 차 의과학대학교 차오름교양대학 조교수
  • 현) 차 의과학대학교 교수학습지원센터 학습지원부 부장

논문

  • 이예나. (2024). 대학생의 대학생활 만족도와 영향 요인에 대한 종단연구: 교내활동 및 어학 능력의 조절효과. 학습자중심교과교육연구, 24(15), 367-380. Lee, Y. N. (2024). A longitudinal study on the factors influencing college life satisfaction: The moderating effects of school activities and language skills. Korean Association for Learner-centered Curriculum and Instruction, 24(15), 367-380.
  • 이예나. (2023). 고전검사이론과 문항반응이론으로 살펴본 모의 TOEIC 문항분석. 영어평가, 18(2), 265-295. Lee, Y. N. (2023). Item analysis of mock TOEIC test items: Focusing on classical test theory and item response theory. Korea English Language Testing Association, 18(2), 265-295.
  • 이예나. (2023). ChatGPT와 코퍼스 기반의 대학수학능력시험 모의평가 영어영역 실제 정답률 예측 가능성 모색. 멀티미디어 언어교육, 26(4), 29-50. Lee, Y. N. (2023). Predicting the difficulty of college scholastic ability test based on ChatGPT and corpus linguistic features. Korea Association of Multimedia-Assisted Language Learning, 26(4), 29-50.
  • 이예나. (2022). 인공지능 딥 러닝 기법을 이용한 영어 시험의 성적 예측과 활용. 영어교육연구, 34(2), 63-88. Lee, Y. N. (2022). Prediction of English test results using artificial neural network. Pan-Korea English Teachers Association, 34(2), 63-88.
  • 이예나. (2022). 텍스트 마이닝을 활용한 코퍼스 기반 영어 교육의 연구 동향 분석. 언어학연구, 27(1), 1-25. Lee, Y. N. (2022). Exploring corpus-related research trends in English education based on big data: Using text mining. Journal of Linguistic Studies, 27(1), 1-25.
  • 이예나. (2022). 텍스트 마이닝을 활용한 영어 말하기 교수 및 학습의 연구 동향 분석: 매트릭스 분석과 토픽 모델링의 활용. 외국학연구, 59(1), 103-132. Lee, Y. N. (2022). Analysis of Research Trends Utilizing Text-Mining on English speaking education and learning. The Journal of Foreign Studies, 59(1), 103-132.
  • 이예나. (2021). 코퍼스 지표를 활용한 모의 토익시험의 유용성 검증: 난이도와 변별도 분석을 중심으로. 한국콘텐츠학회논문지. 21(10), 576-593. Lee, Y. N. (2021). Verification of the Usefulness of the Mock TOEIC test using Corpus Indices: Focusing on the Analysis of Difficulty and Discrimination. The Journal of the Korea Contents Association, 21(10) 576-593.
  • 이예나. (2021). 성적 자료를 활용한 모의 토익 시험의 유용성 검증. 언어학연구, 26(2), 141-165. Lee, Y. N. (2021). Usefulness verification of the mock TOEIC test using test scores. Journal of Linguistic Studies, 26(2), 141-165.
  • 이예나. (2020). A Validation Study of TOEIC based on Test Usefulness. 고려대학교 대학원 박사학위논문. Lee, Y. N. (2020). A Validation Study of TOEIC based on Test Usefulness. Unpublished doctoral dissertation, Korea University, Seoul,
  • Korea.
  • 이예나. (2020). 영어 능력 평가 도구로써 토익 시험의 구인 타당도 분석. 영어평가, 15(2), 149-167. Lee, Y. N. (2020). Analalysis of the construct validity of the TOEIC test when used as an English proficiency evaluation tool. English Language Assessment, 15(2), 149-167.
  • 이예나. (2020). 코퍼스 분석을 통한 토익 시험의 유용성 검증: 시험 유형별 집단 간 차이 분석. 학습자중심교과교육연구, 20(3), 1059-1084. Lee, Y. N. (2020). Usefulness Verification of TOEIC Test through Corpus Analysis: Analysis of Difference in Respective Type Groups in Test Performance. Korean Association For Learner-Centered Curriculum And Instruction, 20(3), 1059-1084.
  • 이예나. (2019). 학습 동기가 학업 성취도에 미치는 영향과 자기효능감의 매개 효과. 언어학연구, 24(2), 127-152. Lee, Y. N. (2019). The influences of college students’ learning motivation on academic achievement. Journal of Linguistic Studies, 24(2), 127-152.
  • 이예나. (2019). 토익 시험의 코퍼스 특성이 대학생의 성적 향상에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구, 19(18), 799-814. Lee, Y. N. (2019). The Influence of Toeic Exam Vocabulary Related Corpus Characteristics in Enhancing Test Results. Korean Association For Learner-Centered Curriculum And Instruction, 9(18), 799-814.
  • 이예나. (2015). 의미단위별 끊어듣기와 재생속도 변형이 대학생의 영어 듣기에 미치는 영향. Lee, Y. N. (2015). Effects of thought group pauses and play speed manipulation on college student’s english listening comprehension. Unpublished master’s thesis.

저서/역서/편서

  • 이예나. (2025). 특허 출원. 10-2025-0000612 정밀 음성 인식 기반의 영어 학습 지원 시스템. Precision Speech Recognition-based English Learning Support System.
  • 이예나. (2025). 특허 출원. 10-2025-0000613 언어 능력을 분석하는 음성 인식 기반의 영어 학습 지원 시스템. A speech recognition-based English learning support system that analyzes language skills.